Згідно із Конвенцією про міжнародну цивільну авіацію (Чиказька конвенція), підписантом якої є Іран, він повинен забезпечити розслідування причин катастрофи на території своєї країни із залученням України, де зареєстрований літак, та компанії «Боїнг», виробника літака, але у тої же час Іран не зобов’язаний передавати «чорні скриньки». Про це «Голосу Америки» розповів юрист, експерт з авіаційного права Андрій Гук.

Раніше Іран відмовився передавати самописці фахівцям компанії «Боїнг».

Якщо ж Іран нікого не допустить до самої процедури вивчення цих скриньок, от це вже буде викликати сумніви щодо їхнього розслідуванняАндрій Гук


«Чи повинні вони передати комусь «чорні скриньки»? Такого обов’язку немає. Є обв’язок розслідувати. Іран може самостійно прийняти рішення, чи вони будуть робити це самі чи вони передадуть їх в якусь лабораторію. Те що не передають до «Боїнг» і США – це нормально і навіть, я б сказав, правильно. Якщо ж Іран нікого не допустить до самої процедури вивчення цих скриньок, от це вже буде викликати сумніви щодо їхнього розслідування. Як правило, навіть коли комісія самостійно досліджує скриньки, все одно допускаються інші експерти і спостерігачі», – сказав він.

Американський авіаційний експерт Мадху Уннікрішан, редактор Airline Weekly, припустив, що Іран надішле «чорні скриньки» для аналізу до лабораторії в якійсь європейській країні.

Як правило, якщо країна, в якій сталася аварія, не має експертизи, щоб аналізувати «чорну скриньку», то її надсилають закордон для аналізуМадху Уннікрішан


«Як правило, якщо країна, в якій сталася аварія, не має експертизи, щоб аналізувати «чорну скриньку», то її надсилають закордон для аналізу. Подібна ситуація сталася у березні цього року після падіння літака в Ефіопії («Боїнг» 737 MAX Ефіопських авіаліній – ред.), і Ефіопія ухвалила рішення не надсилати це у США, хоча це літак «Боїнга», а надіслати у Францію. Я очікую, що щось подібне станеться і тут, якщо Іран вирішить, що не володіє достатньою експертизою», – вважає експерт.

Хоча, згідно з Конвенцією, Іран зобов’язаний розглянути та задовольнити запит щодо участі у роботі комісії представників виробника літака і двигунів, компанію «Боїнг», пояснив Гук, формат може бути різним, у тому числі дистанційним. На його думку, Іран здатний забезпечити незалежне та відокремлене від політики розслідування, що входить у його обов’язок. На додаток до того, і США, і Україна можуть відкрити власні кримінальні провадження щодо обставин катастрофи.

Ми маємо приклад катастрофи в РФ, де загинув польський президент, коли Польща абсолютно не довіряла тому розслідуванню, яке було проведенеАндрій Гук


«Ми маємо приклад катастрофи в РФ, де загинув польський президент, коли Польща абсолютно не довіряла тому розслідуванню, яке було проведене в Російській Федерації Міжнародним авіаційним комітетом, і Польща провела своє окреме розслідування, цілком змогла це зробити і прийшла до абсолютно інших висновків», – говорить Гук.

Раніше у середу авіакомпанія «Боїнг» висловила співчуття команді, пасажирам рейсу та їх родинам у зв’язку із катастрофою та повідомила, що перебуває у постійному контакті з «МАУ» і готова допомогти з розслідуванням.